Hitta rätt företagslån för din verksamhet

Jämför långivare

Nu blir det enklare att lämna in årsredovisningen

23 mars, 2018

Redovisning

Om det är något som kan få småföretagare att verkligen bli upprymda, så är det när statsmakterna klubbar igenom regelförenklingar. Det finns förmodligen ingen småföretagare som tycker om den administrativa delen av att driva företag och många upplever de krav som ställs från myndigheter på olika nivåer som klart betungande.

För alla små och mellanstora företag kommer nu en förenkling som gör åtminstone en liten del av administrationen kring företaget enklare. Det handlar om att Bolagsverket inom kort öppnar en tjänst för digital inlämning av årsredovisning, med mera.

Nya regler från den 26 mars

Du kan idag ha din bokföring digitalt, du kan scanna in kvitton för att hantera dem digitalt och du kan göra alla möjliga ärenden digitalt på både Skatteverket och portalen Verksamt. Att skicka in den undertecknade årsredovisningen och fastställelseintyget måste du dock fortfarande göra på det gamla sättet. Dokumenten ska skrivas ut, de ska granskas, de ska undertecknas och de ska skickas in med snigelpost till Bolagsverket i Sundsvall.

Visst kan det väl finnas en slags gammaldags charm med att skicka in ett fysiskt dokument, men om du kan sköta precis allt annat i företaget digitalt är det klart udda att det görs undantag för dokumenten som rör företagets årsredovisning.

Det är den 26 mars som Bolagsverket öppnar en tjänst för inlämning av årsredovisningar i digital form. Enligt Bolagsverket är det omkring 350 000 företag som berörs av ändringen. Det är, mer exakt, de bolag som ska följa Bokföringsnämndens regelverk K2 som träffas av nyheten.

Så här fungerar de nya reglerna

Den som vill förenkla administrationen kring, och inlämningen av, företagets årsredovisning kan från och med den 26 mars sköta allt digitalt på Bolagsverkets webbplats alternativt via onlinetjänsten Verksamt.

Idén är att både inlämningen och fastställelseintyget kan ske digitalt. Om den som laddar upp årsredovisningen inte själv är vd eller styrelseordförande, kan han eller hon enkelt bjuda in denna/dessa personer att underteckna fastställelseintyget.

De fyra steg som de flesta företagare kommer att gå igenom vid inlämningen ser ut enligt nedan.

Steg 1: Inlämning
Det första steget är att överföra en kopia av årsredovisningen. Det kan göras av såväl företagaren själv som ombud. De flesta småföretagare använder sig idag av bokföringsbyråer och då är det byrån som laddar upp dokumentet.

Steg 2: Inbjudan och granskning
Bokföringsbyrån skickar sedan en länk till den digitala årsredovisningen i tjänsten till företagaren. Företagaren får då en möjlighet att granska dokumentet.

Steg 3: Undertecknande
Om den person som har kontakten med bokföringsbyrån också är vd eller styrelseordförande kan han eller hon underteckna fastställelseintyget direkt i tjänsten efter granskningen. Det kan göras med Bank-ID eller mobilt Bank-ID.

Om den ekonomiansvariga inte har rätt att underteckna, kan han eller hon direkt i tjänsten skicka inbjudningar till vd eller styrelseordförande.

Steg 4: Kvittens
Den som lämnar in årsredovisningen och ser till att den undertecknas får en kvittens på att den har kommit Bolagsverket tillhanda. Även kvittensen kan vidareförmedlas digitalt. Alla de i företaget som har tillgång till företagets sidor på Bolagsverket kan givetvis också logga in för att se aktuell status.