Hitta rätt företagslån för din verksamhet

Jämför långivare

Steg för steg – så blir ditt företag kreditvärdigt

09 oktober, 2019

Precis lika viktigt som det är för dig som privatperson, är det för ditt företag att ha en god kreditvärdighet. Det gör livet som företagare bra mycket enklare eftersom kreditbetyget gör det lättare att göra affärer med andra och öppnar upp för fler möjligheter till finansiering. Ett bra kreditbetyget kommer dock inte av sig självt – det kräver en hel del arbete. I den här artikeln går vi igenom vad du kan göra, steg för steg.

Kreditvärdighet företagare

Varför är det viktigt med ett bra kreditbetyg?

Oavsett om det är från ett köp- eller säljperspektiv är det viktigt med ett högt kreditbetyg. Det signalerar till eventuella affärspartners att företaget har en god betalningsförmåga och går att lita på när det kommer till att leverera en tjänst eller produkt, eller betala fakturor i tid.

En god kreditvärdighet är något du bör se som en merit – skylta med det och använd det för att skapa tillit. Ett sätt att göra det på är att beställa ett certifikat eller sigill från UC. Mot en kostnad får du då ett inramat bevis du kan ha i mötesrummet eller en symbol du kan ha på företagets hemsida. Det visar för kunder och potentiella affärspartners att företaget är stabilt och inte står på randen till konkurs.

Förutom att det gör det möjligt att etablera ett gott rykte, är ett högt kreditbetyg också avgörande när du ska söka finansiering till företaget. Kanske behövs ett företagslån för att du ska få fart på tillväxten – för att du ska kunna anställa kunnig personal eller köpa ny utrustning?

Nedan följer några steg du kan ta för att bibehålla och höja kreditvärdigheten, oavsett om det är ett nystartat eller redan etablerat företag.

Steg 1: Ha koll på de du gör affärer med

Det är inte bara de egna affärerna du behöver hålla koll på, utan också de du väljer att göra affärer med. Om en kund eller leverantör går i konkurs kan ditt företag drabbas av förluster vilket kan leda till problem med den egna produktionen och likviditeten. Se därför till att kontinuerligt följa upp hur det går för kunder och leverantörer, särskilt de som är extra viktiga för verksamheten.

Ett sätt att avgöra kunders och leverantörers stabilitet är att begära en kreditupplysning när samarbetet inleds, samt att därefter sätta upp en kreditbevakning på företaget. På så sätt får du en uppdatering om läget skulle förändras. Exempelvis om en kund eller leverantör skulle få en betalningsanmärkning. Andra varningstecken är betalningar som dröjer och styrelsemedlemmar som hoppar av och inte ersätts.

Steg 2: Sköt bolagets åtaganden

Det kanske låter simpelt, men en viktig faktor när det kommer till företagets kreditvärdighet är att alla åtaganden sköts. Se till att det finns rutiner för post och betalning av räkningar så att inget faller mellan stolarna. Det räcker med en missad räkning som går till Kronofogden med betalningsanmärkning för att företagets kreditbetyg ska påverkas i flera år framöver.

Kontrollera också att bolaget är registrerat för F-skatt och moms, och se till att årsredovisningen kommer in i tid. Alla avvikelser kan ha direkt effekt på kreditbetyget. Se vidare till att fakturera i tid för att inte få problem med kassalikviditeten.

Steg 3: Var selektiv med styrelsemedlemmar

Det viktigaste vid en kreditbedömning är självklart bolaget i sig, men det görs också en översiktlig upplysning på medlemmar i styrelsen och företagets VD. Det innebär att privatekonomin hos de i styrelsen kan få en direkt inverkan på företagets kreditbetyg. Det kan också vara negativt om medlemmar tidigare suttit i styrelser för bolag som gått i konkurs eller är medlemmar i andra bolag vars ekonomi missköts.

Därför bör du vara selektiv när det kommer till att välja vem som ska sitta i styrelsen. När du väl utnämnt medlemmarna bör du också vara försiktig med att göra allt för många ändringar eftersom det också påverkar företagets kreditbetyg i negativ bemärkelse.

Steg 4: Undvik ett negativt resultat

Detta steg kan också uppfattas som en självklarhet. God vinst och höga marginaler kommer såklart att ha en positiv inverkan på företagets kreditbetyg. De resultat som företaget redovisar är dock en så pass stor faktor för kreditvärdigheten att det tåls att poängteras.

Gör allt för att undvika ett negativt resultat! Se till att bokföringen är uppdaterad och håll koll på resultatet inför bokslut. Om det ser ut som att det kan bli negativt är det viktigt att ta till åtgärder. Kanske går det att hålla igen med några kostnader eller skjuta fram dem till nästa bokslutsår? I värsta fall får kanske du som ägare avstå från lön för att undvika ett negativt resultat. Det är viktigt att tänka långsiktigt. Ett försämrat kreditbetyg kan påverka företagets möjligheter att växa, vilket kan göra det svårare att ta sig ur den nedåtgående spiralen.