Hitta rätt företagslån för din verksamhet

Jämför långivare

Billigare att åka rent

04 september, 2017

Billigare att åka rent

Ett nytt budgetförslag har presenterats av finansminister Magdalena Andersson (S) och biträdande finansminister Per Bolund (MP). Budgetförslaget ska leda till att de Svenska vägarna blir mer miljösmarta. Detta innebär högre möjliga bonus för de som köper en miljösmartbil och högre skatt för dem som köper bilar med högre utsläpp. Foto: Adam Wrafter

Höjd klimatbonus för miljöbilar

Från och med den 1 juli 2018 kommer den högsta möjliga bonus för den som köper en miljöbil stiga till 60 000 kr. Det är 15 000 kr mer än när förslaget gick ut på remiss tidigare i år. Det är även 20 000 kr mer än dagens ”supermiljöbilspremie”.

Syftet med supermiljöbilspremien är att öka försäljningen och användningen av nya bilar med låg klimatpåverkan. Premien omfattar alla personbilar med tillräckligt låga utsläpp av växthusgaser. Den maximala gränsen av utsläpp är just nu 50 gram koldioxid per km. Transportstyrelsen räknar med att merkostnaden för en sådan bil ligger mellan 100 000 och 150 000 kr. Denna kostnad menas vara på grund av att batteritekniken fortfarande är såpass dyr. 2011 införde därför en premie på högst 40 000 kr per bil som transportstyrelsen betalar ut. En siffra som snart stiger. Hittills under 2017 har transportstyrelsen gjort över 8000 utbetalningar på totalt över 200 000 000 kr.

Under 2017 finns det totalt 700 miljoner kronor avsatta för utbetalning av supermiljöbilspremie.

Högre skatter för höga utsläpp

Förutom höjda premier för miljösmarta bilar kommer Andersson och Bolund med att skatten för bilar med för höga miljöutsläpp kommer att stiga. Detta så kallade ”Bonus-malus-system” innebär att  den som köper en bil som släpper ut 150 gram koldioxid per km får betala knappt 4000 kr per år. Medans en bil som släpper ut 200 gram får betala drygt 8000 kr per år. I SvD skriver ministrarna:

”Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Med regeringens rekordstora satsningar på klimat- och miljöområdet tar vi oss steg för steg närmare det målet.”

Förutom Bonus-malus-systemet går finansministrarna ut med ”Bränslebytet”, som menas ska göra det lättare för alla att tanka klimatsmart. Bränslebyten innehåller en så kallad reduktionsplikt som innebär att alla försäljare av drivmedel måste blanda in mer biobränsle i den bensin som säljs. Detta är den del av regeringens målsättning att sänka utsläppen med 40 procent till 2030. Detta innebär att ca hälften av all bensin och diesel måste vara förnybar fram till dess menar ministrarna. Regeringens mål är att deras politik ska leda till att nya bilar ska vara så miljöeffektiva som möjligt, samt att fossila drivmedel succesivt byts ut mot el och hållbara biobränslen.