Hitta rätt företagslån för din verksamhet

Jämför långivare

Så lyckas du med digital marknadsföring

09 maj, 2020

I dagens digitala samhälle där större delen av kunderna, men också konkurrenterna, finns online kan en digital närvaro vara avgörande för företagets överlevnad. Det räcker dock inte att öppna ett Facebook-konto och hoppas på det bästa. Utan en digital strategi är risken stor att ni lägger tid och pengar på aktiviteter som inte ger något resultat för företaget.

I den här artikeln ger vi dig tips på hur du kan utforma en strategi och lyckas med företagets digitala marknadsföring.

Kvinnlig företagare med surfplatta

Målgrupp – Var finns kunderna?

En viktig del i att utforma en digital strategi är att förstå sin målgrupp och var de finns på internet. Du vill inte bara nå ut till människor online, utan du vill nå ut till rätt människor – de som kommer köpa företagets produkter eller tjänster. Ju mer du vet om din målgrupp, desto lättare kommer det bli att skapa en relation till dem digitalt och i sin tur få dem att bli kunder.

Exempel på frågor du kan ställa för att lära känna din målgrupp:

  • Hur gamla är dina kunder?
  • Vilket kön har de?
  • Vad är deras sysselsättning?
  • Var befinner de sig geografiskt?
  • Vad har de för intressen och värderingar?
  • Vilka utmaningar/problem står de inför?

Om du har resurserna för det kan du vända dig direkt till dina befintliga kunder för att lära känna dem bättre. Exempelvis genom intervjuer eller enkätundersökningar. Ett annat sätt är att intervjua personal som är i kontakt med kunderna. Om du redan har viss digital närvaro kan du analysera besöksstatistik på din webbplats eller engagemang på sociala medier.

Det går också bra att använda mer generell statistik för att få ett hum om var kunderna befinner sig. Internetstiftelsen genomför årligen en studie om svenskars internetanvändning, du hittar den senaste rapporten här. Där hittar du bland annat statistik över vilka sociala medier som är populärast just nu i en viss åldersgrupp, vilket kan dig en fingervisning.

Genom att annonsera och synliggöra företaget i de nätverk där målgruppen befinner sig kan ni nå ut till de som inte aktivt letar efter företagets produkter och tjänster. Det är dock också viktigt att synas för de kunder som aktivt letar efter det ditt företag säljer. Ett sätt att göra det på är genom sökordsannonsering. Använd Googles ”Sökordsplaneraren” som hjälp!

Kanaler och innehåll – Var och hur ska företaget synas?

När du har koll på din målgrupp är nästa steg att besluta vilka kanaler du ska satsa på. Alla företag bör ha en webbplats för att framstå kompetent och trovärdigt. När en potentiell kund hör talas om ditt företag, via exempelvis sociala medier, är det viktigt att det finns en plats som personen kan vända sig till för att läsa mer. Hemsidan är företagets digitala ansikte.

Uttryck dig informativt och kortfattat. Undvik formellt språk, men var inte för informell. All nödvändig information om företaget bör finnas på hemsidan. Du kan även med fördel låta företagets ton och stil lysa igenom på webbplatsen.

När det gäller sociala medier är det viktigt att skapa innehåll som är av värde för kunden. Exempelvis genom artiklar med tips, råd och inspiration. Du vill att dina potentiella kunder ska börja följa ditt företag. Därför är det viktigt med innehåll som är av relevans för målgruppen. Det handlar alltså inte om att göra reklam för företaget och era produkter/tjänster.

Tonen på sociala medier kan med fördel vara mer avslappnad och personlig, tänk dig att du pratar med en kompis.

Som med alla strategier är det också viktigt att ha ett syfte och mål. Vad vill du uppnå med närvaron på Facebook eller Instagram? Om företaget inte säljer sina produkter eller tjänster direkt på nätet handlar det om att skapa förutsättningar för att öka försäljningen. T.ex. genom att öka kännedomen om företaget och vara ”top of mind” hos potentiella kunder.

Testa och utvärdera – Vad funkar och vad funkar inte?

När du väl har en plan är det dags att testa och se vad som funkar och inte funkar för ditt företag. Utvärdera och hitta sätt att mäta resultatet av aktiviteterna. Exempelvis kan du använda verktyg som Google Analytics för att samla in statistik och analysera användningen av företagets webbplats. Oftast behövs en mix av olika sociala kanaler som fyller olika syften.

Lär dig så mycket som möjligt om olika kanaler, dina kunder och konkurrenter och justera strategin allt eftersom.


Behöver du kapital för att komma igång med marknadsföringen?

Jämför finansiering till företag