Hitta rätt företagslån för din verksamhet

Jämför långivare

Världens mest värdefulla varumärken

30 oktober, 2019

Ett framgångsrikt och starkt varumärke är många gånger A och O för att din vara eller produkt ska utmärka sig. Det skapar igenkänning hos dina kunder och gör att det är just din produkt de sträcker sig efter i butikshyllan eller just ditt företag de vänder sig till för att lösa ett behov.

Det ligger med andra ord ett stort värde i ett företags varumärke. De 100 mest värdefulla varumärkena i världen rankar analysföretaget Interbrand i sin årliga rapport Best Global Brands. Rapporten baseras på företags finansiella situation, hur avgörande varumärkena är för köpintention och hur starkt de står sig mot andra varumärken. Rapporten för 2019 har nu släppts och i topp 30 hittar vi två svenska jättar.

5 högst värderade varumärkena

Världens mest värdefulla varumärken

För sjunde året i rad toppar Apple listan med en varumärkesvärdering till 234 miljarder dollar, vilket är en ökning med 9 % från året innan. I topp 5 hittar vi också varumärken som Google, Amazon, Microsoft och Coca Cola. Amazon har klättrat snabbast i listan – från en 8:e placering och en värdering på 50 miljarder dollar 2016, till en 3:e plats och värdering på 125 miljarder tre år senare.

Lika länge som Apple har hållit i stafettpinnen, har Google funnits där i hälarna och flåsat företaget i nacken – men har aldrig lyckats ta över ledningen. Det förblir en andraplats för sökmotorjätten även i år. IT-jätten IBM var tidigare uppe i topp 5, men har sakta men säkert halkat ner till en 12:e plats mellan BMW och Intel.

Svenska företag som toppar listan

Med en varumärkesvärdering till 18,4 miljarder dollar hamnar IKEA på en 26:e plats över världens starkaste varumärken. Företaget har pendlat mellan en 25-27:e plats sedan 2013. Även svenska klädjätten H&M hamnar i topp 30, men det är på håret med en 30:e placering och en värdering till 16,3 miljarder dollar. För två år sedan var H&Ms varumärke högre värderat än IKEA och 2016 låg företaget på en 20:e plats.

I listan återfinns även, för andra året, musiktjänsten Spotify. Dock en bra bit under – på plats 92 och med en värdering till 5,5 miljarder dollar.

Tips för att stärka ditt företags varumärke

För ditt företag talar vi kanske inte om en värdering på några miljardbelopp, men även Apple och Google var en gång i tiden helt okända varumärken. Alla måste vi börja någonstans och ett starkt varumärke kommer inte gratis – det krävs hårt arbete och en tydlig strategi.

Nedan följer fem tips på saker du kan göra för att stärka företagets varumärke och lägga grunden för er varumärkesstrategi:

1. Lägg tid på ett bra namn och en stark logotyp – Ibland har vi lite för bråttom att komma igång med vår verksamhet, vi har en fantastisk affärsidé och vi vill börja nå ut till kunder. Därför väljer vi första namnet som godkänns av Bolagsverket och slänger ihop en logotyp i all hast.

För att skapa ett starkt varumärke är företagsnamn och grafisk profil två avgörande komponenter som inte bör underskattas. Ett namn som är svårt att uttala och en logotyp som är intetsägande och inte skapar rätt associationer hos mottagaren är inte till företagets fördel.

2. Skapa kärnvärden som genomsyrar verksamheten – Välj ut ett antal värdeord som företaget ska leva efter. Apples kärnvärden är ”ärlighet, respekt och konfidentialitet”. Dessa är tänkta att hjälpa er hålla kursen och vägleda det dagliga arbetet inom företaget.

3. Definiera företagets målgrupp – Vem är era kunder? Vem riktar ni kommunikationen till? Genom att analysera och känna till er målgrupp kan ni anpassa hur ni framställer företaget och varumärket för att nå ut till kunderna.

4. Skapa en tydlig identitet – Utöver logotyp och företagsnamn är det viktigt att företaget har en tydlig identitet. Sätt upp en grafisk profil med allt från typsnitt till specifika färger som representerar företaget. Se till att tonaliteten och attityden i allt ni gör genomsyras av hur ni vill framstå. Det gäller både text- och bildspråk – all kommunikation bör vara enhetlig och skapa rätt associationer hos mottagaren.

5. Knyt kommunikationen kring en slogan – Oftast är en slogan en kortare mening som står i samband med logotypen och som är tänkt att ytterligare berätta för mottagaren vem ni är. Två kända slogans är Nikes ”Just do it” (16:e plats) och L’Oreals ”Because you’re worth it” (51:e plats). Ju mer minnesvärd en slogan är desto starkare blir igenkänningsfaktorn och i förlängningen styrkan i företagets varumärke.


Jämför och ansök om företagslån