Skakiga veckor för H&M

11 september, 2017

H&M i trubbel

Den Svenska klädjätten H&M har haft ett par skakiga veckor den senaste tiden. Med dramatiskt sjunkande riktkurser från alla håll förra veckan kunde man hoppas att börsen var de enda dåliga nyheterna om företaget. Men dåliga nyheter kommer sällan ensamma. H&M ligger nu ännu en gång i blåsväder på grund av deras marknadsföring av kroppsnormer.

Fallande riktkurser för klädjätten

I slutet av september kommer H&M att presentera sin kvartalsrapport för årets tredje kvartal. Oron över företaget ligger tungt i luften och flera uppdateringar av analyser har lyft frågan om bolagets marginaler. Som resultat av detta har flera banker runt om i världen har därför beslutat för att sänka företagets riktkurser.

JP Morgan sänkte riktkursen från 190 kronor till 185 kronor.

Societe Generale sänkte den ytterligare från 195 till 167. En siffra som är förhållandevis låg jämfört med många andra analytikers siffor.

Morgan Stanley drog dock till rejält med de lägsta siffrorna på marknaden; ett neddrag till 150 kronor.

Trots detta är samförståndet på marknaden att H&Ms riktkurs ligger på 217 kr på ett års sikt.

Men H&Ms historia har varit tung de senaste åren. Längde sedan var deras guldålder för två och ett halv år sedan från vilken aktiekursen sjunkit med ca 43% sedan dess. Hittills i år har aktien backat med drygt 20%, men folk är fortfarande optimistiska. Klädesföretaget har fått mycket kritik angående dess undermåliga webbshop. Men detta är något som de tänker ändra på menar VD:n Karl-Johan Persson.

”Vi fortsätter att bredda och expandera våra onlineerbjudanden. Det gäller bland annat bättre leveransmöjligheter, betalningsmöjligheter och onlinekanaler i mobil som ska förbättra presentation, enkelhet och inspiration i shopping”

Fel storlek på modellerna

När man trodde att problemen hos H&M slutade med deras position på börsen så hamnar företaget i ännu ett blåsväder på grund av deras marknadsföring. För några veckor sedan hamnade H&M i blåsväder på grund av deras konstiga försäljning av könsfördelade barnkläder. Där bl.a. pojkshorts var knälånga och flickshorts var väldigt korta.

Nu har klädjätten hamnat sociala mediers skottlinje igen på grund av deras val av modeller. Den reklamgranskande Facebookgruppen Annonsrådet menar att modellerna i H&Ms plus size kollektion inte allt är plus size. Annonsrådets grundare Amanda Oxell utlägger kritiken:

”Det blir otroligt problematiskt när H&M använder modeller i ”normal” storlek till en plåtning för en kollektion för stora storlekar. Det är sådana här dolda påtryckningar som bidrar till att välmående bland unga tjejer sjunker. Dessutom upprätthåller de ideal som leder till dålig självkänsla och spär på en ohälsosam kroppshets.”

H&M har bevarat kritiken med att påpeka att alla modeller van inom storlekspannet 44-58. Att kunder påverkar företag genom sociala medier är inget nytt och det har gett konsumenterna en makt som de tidigare inte har haft. Frågan är nu om H&M väljer att böja sig inför kritiken eller inte.

Fyll i formuläret för att fortsätta din ansökan hos vår partner

*” anger obligatoriska fält

Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden